De lesmethode

Ik werd getraind om Italiaans te leren met de communicatieve methode van stimulerende en ervaren docenten die bekend zijn op het gebied van moderne didactiek.


De communicatieve methode is een zeer effectieve methode en tijdens de opfriscursussen heb ik veel geleerd over nieuwe didactische aanpakken die voortkomen uit de communicatieve methode: de globale aanpak and de taakgerichte aanpak.

 

Daarom zijn mijn lessen gebaseerd op deze principes:

  • In de les praten de docent en de leerlingen zoveel mogelijk Italiaans, in een plezierige en ontspannen sfeer, zodat de leerlingen zich vrij genoeg voelen om het ook te praten en vanaf het allereerste begin zich het Italiaans eigen te maken. Het is mogelijk, geloof me!
  • De leerling is de protagonist van leren en daarom heeft er een actieve rol en heeft de kans om fouten te maken en daarvan te leren. Fouten maken is belangrijk; het is zelfs essentieel om te leren!
  • De activiteiten om de taal te leren vereisen het gebruik van de geest, maar ook van het lichaam. Op deze manier is leren leuker, maar ook gemakkelijker.
  • De activiteiten van de lessen hebben een praktisch doel. Studenten richten zich niet alleen op de vorm van taal, maar vooral op het bereiken van de finale taak. Op deze manier leren ze veel zonder het te beseffen.
  • Leerders leren de taal alleen wanneer ze gemotiveerd zijn. Daarom breng ik in de klas activiteiten die constant de betrokkenheid en de aandacht hoog kunnen houden.

Aan het einde van de taalcursus brengt je meer kennis van het Italiaans en van Italië mee, maar ook veel gelach, speciale momenten en een geweldige ervaring samen je klasgenoten.